Tuesday, January 01, 2008

80 romaner

Utläst 080101: 80 romaner för dig som har bråttom av Henrik Lange

Jag har varit nyfiken på den här boken och så fick jag den i julklapp av en kompis som sa att jag kan skriva 80 recensioner sedan till veckans boktips som jag har här: www.sunnerbogymnasiet.se. Här avverkas alltså handlingen i 80 romaner på varsin sida med fyra rutor. Skönlitteratur i serieform. Jag har läst ungefär hälften av böckerna i oförkortad form men det behöver man inte ha gjort. Några exempel, som naturligtvis är roligare att läsa med tillhörande illustrationer:

Mörkrets hjärta av Joseph Conrad
Marlowe är kapten på en flodbåt som fraktar elfenben. Han får i uppdrag att söka upp Kurtz som arbetar på en handelsstation längre uppför floden. Marlowe finner till slut Kurtz som visar sig blivit skogstokig.

Jack av Ulf Lundell
Jack vill bli författare. Han festar runt med sprit, knark och kvinnor... och oroar sig för framtiden... Till slut börjar Jack skriva på en bok som handlar om en kille som festar runt med sprit, knark och kvinnor och oroar sig för framtiden.

Frankenstein av Mary Shelley
En ung forskare vid namn Frankenstein forskar om hur liv kan uppstå. Han plockar ihop likdelar till en kropp och lyckas få liv i den. Det visar sig bli en tokig jävel. När Frankenstein inte vill göra en fru till detta monster börjar detta att döda alla som Frankenstein älskar. Frankenstein jagar monstret halvvägs till nordpolen men dör innan han tagit död på monstret.

No comments: