Monday, January 28, 2008

Tidsresenärens hustru

Utläst 080124: Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger

Henry är en bohemisk bibliotekarie som älskar punkmusik. Clare är konstnär med passion för storslagna pappersskulpturer. De har känt varandra sedan Clare var 6 år och Henry var 36 och gifter sig när Clare är 22 och Henry 30. Det låter otroligt, men är sant. Henry lider av en genetisk åkomma som får honom att ofrivilligt resa i tiden. Han kan utan förvarning kastas framåt eller bakåt i tiden. Då han inte kan ta med sig något hamnar han naken, pank och hungrig i olika besvärliga situationer. Clare kan bara maktlöst vänta på att han ska återvända. Henrys tidsresor är en hemlighet som svetsar samman de båda älskande trots alla smärtsamma uppbrott.

Jag har haft den här som stugbok och började på den för länge sedan, men eftersom jag inte är så ofta i stugan på vintern tog jag hem den och läste ut den. Ovanstående referat är från bokens baksida eftersom jag har svårt att komma ihåg sammanhanget när jag läst den sporadiskt. Mycket bra bok och det mystiska tidsresandet känns på något konstigt sätt realistiskt eftersom tiderna anges så exakt och Henry går till sjukhus för att komma till rätta med sin sjukdom. Allt runt omkring känns äkta så det är inte någon otrolig fantasy. http://knuff.se/boecker

No comments: