Wednesday, November 22, 2023

Din Margot

 Utläst 231121: Din Margot av Meri Valkama

Det här är en roman som fått pris som bästa debut i Finland och jag tycker att den är helt fantastisk! Jag fick tips av min bloggkompis på Znogges hörna, filialen | Där en glad hundägare håller hov men ingen blir utskälld… (wordpress.com) Jag tycker ofta om nordisk litteratur och denna handlar dessutom om Berlin, där jag var i somras, som ju har en intressant historia. Ibland blir det lite svårt för mig att hänga med när det växlar mellan olika årtal, men då får man gå tillbaka till kapitlets början och se när man befinner sig. Valkama är journalist och författare och bor i Helsingfors. Hon bodde en tid i Berlin i sin barndom och har forskat och gjort dokumentärfilmer om journalister som arbetade i DDR. 

Vilja tömmer sin pappas lägenhet i Helsingfors 2011 efter hans död och hittar brev från en Margot. När Vilja var liten bodde familjen på 80-talet en period i Östberlin och hon förstår att hennes pappa då hade ett hemligt förhållande med kvinnan som skrivit breven. Vilja reser till Berlin för att ta reda på vem kvinnan var och vad som hände de där åren innan muren föll. När Vilja kommer dit väcks minnen till liv men det finns också saker som hon inte kommer ihåg. Det är inte lätt att hitta personer som var med på den tiden och som vill berätta för henne. 


Din Margot - Meri Valkama - Bok (9789180064712) | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

vi läste boken i min finska bokcirkel, lyssnade när Meri Valkama i Göteborg, boken ska bli tv-serie.

Ylva said...

Vad intressant att få höra henne! Och spännande med TV-serie.