Tuesday, November 28, 2023

Aldrig förstå aldrig förlåta

 Utläst 231127: Aldrig förstå aldrig förlåta av Lina Stoltz

Det här är en ungdomsroman om ett allvarligt ämne; en tjej som får veta att hennes pappa suttit i fängelse för våldtäkt. Stoltz är en svensk författare som bor i Luleå. Det står inte uttalat i boken var det är någonstans men det är kul att läsa böcker som inte alltid utspelar sig i storstäder. Jag vet inte om jag har läst henne innan men tycker om att det finns böcker för äldre ungdomar. Det behöver vi här på gymnasiebiblioteket. Boken är kort, bara 127 sidor, vilket också är bra så att man inte blir skrämd av tjockleken. 

Savanna råkar få veta av sin storebrors kompis att hennes pappa suttit inne för våldtäkt. Resten av familjen har vetat om det länge men inte berättat det för henne. Hur ska hon nu kunna lita på sin pappa igen? Och hur kan mamman leva med vetskapen? Savanna fattar inte hur hennes fina pappa kan ha gjort något sådant och nu kan hon inte sluta tänka på det. Hon kan inte bara acceptera och låtsas som ingenting. Hon söker stöd hos sin pojkvän Dante men han vet inte heller hur han ska trösta henne. 




Aldrig förstå, aldrig förlåta - Lina Stoltz - Bok (9789129744385) | Bokus

4 comments:

Hanneles bokparadis said...

vilken tuff bok
(inga våldtäkter i familjen men fick veta att jag hade halvbror när jag var 17 år, vågade inte berätta det för min mor... på tio år. Men hon visste det också 🙂 Min far fick betala för honom, träffades när jag var femtio)

Hanneles bokparadis said...

(och det lustiga var att min halvbrors finska mor flyttade till Stockholm. Han letade efter sin far i Finland... utan att kunna finska, hans moster hjälpte. Han var 17 år när han fick veta att hans pappa inte var hans pappa. Det mådde han inte så bra av)

Hannele said...

vi är väldigt lika 🙂

Ylva said...

Hannele. Oj, vad spännande att få veta att man har syskon! Jag har en kompis som också fick veta att hon hade halvsyskon när hennes pappa dog. Då var hon över 40 år och det var för sent för att skapa en bra kontakt med dem. Det konstiga var att pappan fick dem innan han träffade hennes mamma så hon förstod inte varför han aldrig berättade det. Ja, det här är en tuff bok.