Tuesday, November 14, 2023

Bitterljuva dagar

 Utläst 231113: Bitterljuva dagar av David Nicholls

Nu blev jag besviken för jag har älskat allt jag tidigare läst av Nicholls men tycker att denna är tråkig! Den är för lång med sina 421 sidor och inte särskilt rolig fast han brukar vara det. Det låter lovande med en kärlekshistoria mellan två sextonåringar i England 1997, men jag fastnar inte för varken personerna eller berättelsen. Nicholls har bland annat skrivit En dag som även blivit filmad och eftersom han även är manusförfattare skrev han manuset själv. 


Charlie Lewis är en ganska anonym sextonåring som ingen lägger märke till. Skolan är slut och han vet inte vad han ska göra sedan. Sommaren känns tråkig och handlar mest om att han får ta hand om sin deprimerade pappa. Men så händer det något; han råkar träffa Fran, en tjej som är helt ouppnåelig. För hennes skull börjar han i en teatergrupp fast han är helt ointresserad av teater. De ska sätta upp Romeo och Julia så han får lära sig att prata Shakespearespråk. 



Bitterljuva dagar - David Nicholls - Pocket | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

låter lite som en utmaning att läsa

Ylva said...

Hannele. Den är inte särskilt svår egentligen, det är kanske bara jag som gillar lite kortare böcker.