Thursday, September 14, 2023

Nässlorna blomma

 Utläst 230913: Nässlorna blomma av Harry Martinson

Jag trodde att jag läst denna innan men nu blev jag osäker, i så fall var det mer än tjugo år sedan och jag känner inte alls igen den. Jag tyckte om Vägen till Klockrike och Martinsons språk men nu blev det emellanåt lite för konstigt. Jag tycker att jag ska kunna läsa en bok från 1944 utan problem men han broderar ut detaljer ibland så det blir obegripligt... En annan besvärlig sak är när det kommer talspråk. 
Exempel: Då frågade hon om han hade bobbor. Han tvekade litet för att pröva antagbarheten och konsekvenserna. -Nää, sade han, det tror jag inte - det - att jag har - nä då - nog är - jag ren alltid. (Sid. 236) 

Det är hans barndomsskildring i romanform och han hade en svår barndom som är intressant att läsa om. Dock tycker jag bättre om frun Moas böcker som handlar om kvinnornas liv. 

Martin blev såld på auktion som sockenbarn till den som begärde minst ersättning för att ta emot honom. Han hamnade först på Vilnäs, därefter kom han till storbonden på Tollene gård och sedan till ålderdomshemmet där han blev lillhjon. I en hård värld där han inte fick den kärlek han behövde skyddade han sig själv med fantasier. 



Nässlorna blomma - Harry Martinson - Pocket | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

fin klassiker som jag läste för några decennier sedan...

Ylva said...

Hannele. Ja, det ju det men den är för svår för gymnasiet nu.