Friday, September 29, 2023

Mitt liv som King

 Utläst 230928: Mitt liv som King av Annelis Johansson

Nu läser jag barnböcker för att jag känner författaren. Annelis har skrivit flera barnböcker och arbetar med texter till föreställningar bland annat. Hon arbetar även på ett skolbibliotek och har bra koll på hur ungdomar uttrycker sig. Boken är bara 90 sidor lång och har många fina illustrationer av Levente Peterffy så den är lättläst och bra att sätta i händerna på unga killar. Det kan vara svårt att hitta lockande böcker till barn och ungdomar som inte är vana läsare och jag tror att den här kan passa även tjejer på mellanstadiet. Boken är skriven i jagform av Kingen själv. Den är rolig men med ett allvar i botten. 

Jag var en stjärna på snowboard fast jag aldrig åkt förut. Efter att ha övat i barnbacken och fått hjälp av en instruktör och min storasysters bästa kompis var jag redo för det stora hoppet. Jag tog sats och flög, jag var king... Ett litet tag. Jag hatar att hålla presentationer i skolan och en gång råkade det bli på engelska fast det var en svenskalektion. På våren brukar jag bli kär i en tjej men jag har inte sagt det till någon. Hon är söt när hon hoppar hopprep. 






No comments: