Thursday, September 21, 2023

Min tur nu?

 Utläst 230920: Min tur nu? av Stina Sundling

Det här är tredje delen i serien om Stilla som söker kärleken. Det är mycket som är självupplevt men av någon anledning har hon bytt namn på sig själv, kanske för att markera att det är en roman. Särskilt roligt blir det för mig när en av våra gamla elever på Sunnerbogymnasiet får ett helt eget kapitel! Poeten Evelina Varas dök upp på en bokmässa Stilla/Stina besökte i Majorna.


Då undrar jag hur mycket som hänt på riktigt för det känns som en ren dagbok med exakta detaljer om kläder och mat, ofta sockerfri Red Bull eller Cola Zero och kläder från Adidas till exempel, och det känns som reklam men så tror jag inte att det är tänkt. Sundling har ett eget språk som stör mig till en början med ovanlig ordföljd men snart vänjer jag mig. Vad jag däremot inte fattar är hennes raptexter för jag tycker för illa om rap... En sak som är kul för mig som bott i Göteborg och Borås är när hon beskriver platser jag känner igen och det gör romanen äkta. 

Stilla har tröttnat på dejtandet och jakten på en man men hon vill inte ge upp hoppet om att träffa någon. Mest saknar hon hudandet, att bara få ligga nära någon och inte vara ensam. När det läcker in i hennes lägenhet så att den måste renoveras kastas hela hennes liv omkull. Hon tvingas bo på hotell i flera veckor och känner att ensamheten blir ett problem. Kanske ska hon byta jobb? Flytta till en ny stad? Träffa en man att leva med? Resa till Italien och få nytta av den italienska hon studerat? 

Jag är blurbad på insidesfliken!




Min tur nu? - Stina Sundling - Häftad (9789189199361) | Bokus

Tack till Hoi för recensionsexemplaret! #hoipublishing #hoiforlag



No comments: