Thursday, June 29, 2023

Make it stort

 Utläst 230628: Make it stort av Emmy Abrahamson

Jag lånade sista delen i trilogin om Filippa som gått scenskolan i London, när jag var igång. Det finns flera böcker av Abrahamson för både ungdomar och vuxna som jag vill läsa. Jag hade glömt bort henne men gillar hennes komiska sätt att skriva på. I en intervju läste jag att hon har dålig fantasi och skriver om saker som hänt henne på riktigt. Hon verkar vara öppen för det mesta i livet och har gift sig och fått barn med en man som var hemlös när de träffades och det kan mycket väl hända att hennes liv inspirerat henne till allt som händer Filippa. 

Filippa har gått ut den välkända scenskolan The Royal Drama School i London och väntar bara på att få en roll i en pjäs. Hon har bytt namn från Karlsson till Bond och skaffat sig en agent. Tyvärr får hon mest provspela för små roller i reklamfilmer och liknande. Att slå igenom som skådespelare verkar vara hopplöst trots att alla känner till skolan där flera kända skådespelare har gått. Dessutom råkar hon skaffa sig två pojkvänner samtidigt som hon träffar olika dagar. Hennes sparpengar är snart slut och hon tar ett enkelt kontorsjobb samtidigt som hon jagar skådisroller. 


https://www.bokus.com/bok/9789129709032/make-it-stort/

Här står det att boken passar 12-15 år men jag tycker att man ska vara äldre eftersom Filippa är över tjugo år. 

1 comment:

Hanneles bokparadis said...

Emmy Abrahamson verkar rolig, läst två