Tuesday, June 13, 2023

Jord

 Utläst 230612: Jord av Gunnar Gunnarsson

Jag brukar tycka om isländska sagor men nu blev det lite för tungt, kanske har jag kommit ifrån att läsa gammalt språk. Denna är skriven 1933 av en isländsk författare som skrev på danska (fast jag läste på svenska). Jag fick den av en gammal kollega från kommunbiblioteket. Det är intressant om Islands historia med personer ur historiska källskrifter men tar lång tid att läsa för att jag måste vara så koncentrerad. Det är som sagt inte bokens fel utan jag som blivit lite dum i huvudet... (Då lägger jag ändå mobilen i ett annat rum när jag läser böcker för att kunna koncentrera mig). 

Exempel: Ärelösa skulle vi vara, om vi vände honom ryggen efter att ha erkänt hans makt. Men vi önskar att leva i fred och fördragsamhet med er alla, vilket jag tror att våra gärningar och vårt dagliga liv tydligt nog vittnar om, och vi ärar edra gudar, utan att vilja svika vår - ärar dem, därför att de är goda och ärliga mäns gudar. Makter som är ledstjärnor för män utan vank och lyte, sådana som Ingólfur Arnarson, är för visso heder värda; vi hälsar dem här! 

Jord berättar om ett folks födelse. Romanen går från Islands landnamstid fram till det första alltinget. Det är en realistisk berättelse om Ingólf Arnarson, den förste landnamsmannen, hans son Torsteinn och dennes son Torkell, men med det mystiska närvarande. Jord är ett gudomligt väsen, en jättinna som famnas av himmelsguden Odin. 



2 comments:

Hanneles bokparadis said...

intressant

Ylva said...

Hannele. Ja, det är en fin blandning mellan saga och historia. Historia heter saga på isländska.