Thursday, June 01, 2023

En sång till Ella

 Utläst 230531: En sång till Ella av David Almond

Jag vet inte om jag läst något av Almond förut men tycker att det här är en mycket bra ungdomsbok. Det handlar om modern engelsk ungdom med inspiration av grekisk mytologi. Jag fick googla Orfeus:

Den som fått representera musikkonsten och lyran inom den grekiska mytologin. /Wikipedia

Boken rekommenderas till unga vuxna och det är en genre som nästan försvunnit i Sverige tyvärr. Vad som händer nu är att svenska ungdomar hellre läser på engelska, vilket ju är bra för engelskan men katastrof för svenskan! Ibland kan de inte de svenska orden utan använder engelska i stället! 

Claire är med sina vänner på en strand i Nordengland och låtsas att det är Grekland. De har ett härligt lov förutom att hennes bästa kompis Ella inte fått följa med för sina överbeskyddande föräldrar. En dag dyker den mystiskt Orfeus upp och fängslar alla med sin övernaturliga sång. Clarie låter honom sjunga för Ella i sin mobil. Ella blir helt förhäxad och förälskad i honom och kan inte prata om annat. Så dyker han upp utanför skolan och Ella reser sig upp mitt under lektionen och går iväg med honom. 


A Song for Ella Grey - David Almond - Häftad (9781444922134) | Bokus

(Hehe, nu gjorde jag samma sak som eleverna, men jag hittade bara den engelska till salu.)

No comments: