Tuesday, June 20, 2023

Ångrar dig

 Utläst 230619: Ångrar dig av Colleen Hoover

Jag tycker om Hoovers lättlästa och spännande romaner som handlar om relationer och även när man förstår hur det ska sluta är det intressant att läsa vägen dit. Dock hände det något konstigt när jag läste denna. Jag brukar inte reagera på dålig översättning men här är inte svenskan korrekt utan det känns slarvigt gjort när man skriver till i stället för tills, det heter ett slags och en sorts, det är skillnad mellan de och dem, var och vart, hans och sin. Dessutom överanvänds ordet pissig. Jag vet inte vad det står i originalet, men säger själv aldrig pissig. Detta är ju inte Hoovers fel och jag rekommenderar dem som kan att läsa på engelska.

Morgan och hennes dotter Clara som är sexton år har svårt att hålla sams. Morgans man Chris dör i en bilolycka tillsammans med hennes syster Jenny. Då upptäcks det att de har haft en affär och Morgan gör allt för att inte Clara ska få veta det och få minnet av sin älskade pappa och moster förstört. Det var alltid Jenny Clara gick till med sina problem. Jennys man Jonah blir ensam med bebisen Elijah. Morgan som blev gravid när hon var sjutton och har varit hemmafru vet inte vad hon ska ta sig till när Chris inte längre finns kvar. 


Ångrar dig - Colleen Hoover - Bok (9789180631617) | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

inte mitt ordförråd heller

Ylva said...

Hannele. De säger ju ofta pissed på engelska men på svenska passar det inte riktigt.