Sunday, May 29, 2022

Vård & omsorg

 Utläst 220527: Vård & omsorg av Olivia Bergdahl

Olivia är en poet jag följt länge och sett uppträda några gånger på Ljungby berättarfestival. Hon började med scenpoesi redan som tolvåring och har vunnit VM i poetry slam fyra gånger. Det är skönt att se att hon behärskar även romanformen och jag tyckte om debuten Efter ekot. Även denna roman imponerar på mig med sitt språk, hur hon vackert förklarar hur det känns med det mest underbara när det krockar med det värsta. Det här är skickligt gjort och även en som jag som är helt ointresserad av graviditet och bebisar fångas av alla motstridiga känslor. 

Olivia skriver en dialog till sitt ofödda barn. Hon har alltid pratat med sig själv, men nu kan hon rikta frågor till sig själv som om de vore ställda av den kommande familjemedlemmen. Allt är underbart och spännande, även när hon mår illa och har ont av sammandragningar. Men mitt i graviditeten får hon ett cancerbesked. Hudcancern sprider sig och hon fortsätter att prata med barnet, funderar på hur det ska bli om hon dör. 




https://www.bokus.com/bok/9789177752011/vard-omsorg/

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

wow, vunnit VM i poetry slam fyra gånger!

Ylva said...

Hannele. Hon är fantastisk! Kul för dig med Göteborgsskildring, så jag rekommenderar dig att läsa hennes böcker.