Thursday, May 12, 2022

Vävarnas barn

 Utläst 220511: Vävarnas barn av Per Anders Fogelström

Jag älskade Mina drömmars stad-serien, men sedan har jag inte läst något mer av Fogelström så det kom jag på att jag ville göra nu. De är inte helt enkla att få tag på. Vi borde såklart ha dem på skolbiblioteket, men de kanske är sönderlästa, så jag gick till kommunbiblioteket och lånade den i storstil då den vanliga versionen stod i magasinet. Det är oerhört intressant att läsa om Stockholm och hur eländigt de hade det på 1700-talet. Särskilt kvinnorna som inte hade något att säga till om. Det är även kul för mig som fårägare att få veta hur de hanterade ullen som de vävde av. 


Stockholm var en liten och fattig stad på 1700-talet och det var inte de som slet som tjänade pengar. Vävarna och deras barn kunde agas och hade inte rätt att lämna fabriksområdena. Johannes Krohn och hans fru Maja med barnen Per, Greta och Sofia bor trångt men tycker ändå att de har det ganska bra. Johannes arbetar i tvättningen av ullen efter att han skadats på väveriet. Maja är också med och bereder ullen. Per får lära sig läsa, något som är mycket ovanligt bland arbetarna, och kan på så sätt få ett finare arbete. Greta och Sofia går det sämre för. De blir utnyttjade av "fina" herrar och sedan fängslade för det. 


Vävarnas barn - Ljudbok - Per Anders Fogelström (9789173489539) | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

sett Fogelström filmatiserad

Ylva said...

Hannele. Det skulle jag vilja se. Han är så bra!