Monday, May 16, 2022

Historieläraren

 Utläst 220515: Historieläraren av Matt Haig

Jag har inte läst något av Haig innan och tyckt att hans böcker har verkat lite för skruvade för mig, men nu läser vi denna i min bokcirkel. Det visade sig att jag tycker om den trots att handlingen är helt overklig. Romanen är lättläst och spännande och jag känner sympati för huvudpersonen som är över 400 år gammal. Det är ett intressant tankeexperiment när man förflyttas till 1600-talets London och sedan till en man i nutid som var med och minns hur det var. Det är svårt att skriva om boken utan att berätta för mycket, men jag ska försöka att inte förstöra och jag rekommenderar att läsa den om man gillar böcker om relationer och historiska händelser. 


Tom Hazard försöker leva som en normal 41-åring, men det är svårt när han har levt i drygt 400 år och inte åldras som vanliga människor. Vart åttonde år måste han flytta och börja ett nytt liv för att folk blir misstänksamma när han inte förändras. Han vill bara leva ett vanligt liv men det finns en regel att han inte ska förälska sig. Han är med i ett samfund som ska skydda honom, men som kontrollerar honom och som han måste göra uppdrag åt. Det finns flera som han, men alla måste leva hemligt. Han letar efter sin dotter som har samma åkomma som han och förbundet Albatrosserna har lovat att hjälpa honom leta men han litar inte riktigt på dem. 



Historieläraren - Matt Haig - Bok (9789188647863) | Bokus



2 comments:

Hanneles bokparadis said...

gillade denna, och Haig annars också

Ylva said...

Hannele. Jag vill läsa mer av honom, han skriver medryckande.