Friday, December 17, 2021

Man måste vara frisk för att orka vara sjuk

 Utläst 211217: Man måste vara frisk för att orka vara sjuk av Erica Engdahl

Det här är en liten poesibok av Växjöpoeten Engdahl. Jag har hört henne läsa sina dikter och uppträda på poetry slam-tävlingar innan jag visste att hon mådde så dåligt. Den här boken är som en lång dikt om hur hon kämpat mot Försäkringskassan, med insprängda direktcitat ur läkarjournaler. Det är modigt och självutlämnande. Boken behandlar åren 2015-2020 men Erica har troligen varit deprimerad i över tjugo år. Om man som hon tar full dos av två antidepressiva mediciner och ändå är deprimerad borde det vara självklart att man inte orkar arbeta heltid! 


Jag vet en del om hur det är att bråka med Försäkringskassan, men har som tur är inte behövt göra det på många år. Jag har liksom Erica ifrågasatt hur det är tänkt att man ska kunna jobba när man är sjuk. För henne blev det ohållbart när hon kämpat sig upp till att orka arbetsträna 20 timmar och de bestämde att hon då orkar heltid. Det är stora hopp mellan tjänstgöringsgraderna som bara verkar finnas i 25, 50, 75 och 100%. Jag har lyckats komma upp i 60% men det var arbetsgivaren som frågade mig om jag kunde jobba mer än 50, inte Försäkringskassan, för då var jag friskskriven och fick inte längre sjukersättning på halvtid. 


Så här börjar boken: 

jag minns att det började
utan minnen
minns att det började
med en två månader lång

minneslucka

allting var borta

(sid.8)



Man måste vara frisk för att orka vara sjuk - Erica Engdahl - Häftad (9789188085122) | Bokus

No comments: