Friday, December 03, 2021

Finner du mig?

 Utläst 211202: Finner du mig? av Stina Sundling

Det här är en fortsättning på Söker du här? om Stilla som nu ska fylla femtiosex och har blivit beroende av dejtingappar. I den nya romanen handlar det om den aktuella coronapandemin och hur svårt det är att vara ensam. Jag har tänkt mycket på hur vansinnigt ensam man kan bli när man inte får träffa någon och boken beskriver det på ett fint sätt. Ibland blir det lite pratigt och det är konstig meningsbyggnad av typen: "Min årliga kontroll, jag hade ett märke på min arm som oroade mig." Varför inte: På min årliga kontroll hade jag ett märke på min arm som oroade mig? Men jag vänjer mig snabbt och ser det som chatspråk. 


Stilla är fortfarande ensam och inte blir det lättare när pandemin slår till och man inte ska träffa någon. Hon har kvar dejtingapparna och chattar med män för att få bekräftelse och stilla lite av ensamheten. Hon sätter upp regler för sig själv om att hon inte ska nöja sig med dåliga dejter när hon väl får börja umgås igen, men det är svårt att sätta gränser och de vackra, lovande, unga männen som till en början är trevliga visar sig ha andra sidor som hon inte kan stå ut med. 

Jag fick med ett citat om debuten på insidesfliken, roligt! 


Tack till Hoi förlag för recensionsexemplaret!


 

No comments: