Monday, October 04, 2021

Vill du sova bättre?

 Utläst 211003: Vill du sova bättre? av Helena Linnerborg

Jag är intresserad av den här boken eftersom jag har stora sömnproblem och ska få gå i en sömnskola via vårdcentralen. Tyvärr menar författaren att man måste följa hela programmet för att komma till rätta med sina sömnproblem och det är för mig helt omöjligt, så jag ska plocka delar som jag tycker verkar bra. Jag tror att det är väldigt olika för olika personer hur mycket man behöver sova och när. Att författaren själv kommit till rätta med sina sömnproblem är fantastiskt, men det finns olika orsaker till att man inte sover och även en massa olika sätt att avhjälpa problemen. Själv tar jag sömntabletter när det blir för jobbigt. 


Här får vi göra en personlig handlingsplan för bättre sömn. Författaren menar att man ska följa programmet punkt för punkt i två eller tre veckor, beroende på hur svåra sömnproblem man har. Om man har svår insomni, som hon själv haft, hjälper det inte när någon säger att man måste sova. Det förvärrar bara saken om man dessutom får panik för att man inte kan sova. Boken är indelad i tolv kapitel med rubriker som sömnrestriktion, morgonrutiner, fysisk träning och livsmiljö. Jag tror säkert att boken kan hjälpa dem som följer råden, men för mig som nästan aldrig går upp före 8.30 blir det omöjligt att bara sova kl.23-05. 



Vill du sova bättre? - Helena Linnerborg - häftad (9789189261686) | Adlibris Bokhandel


No comments: