Friday, August 27, 2021

Vän av ordning

 Utläst 210826: Vän av ordning av Henrik Bromander


Jag har inte läst Bromander tidigare, men jag har sett honom med pjäsen Smålands mörker för länge sedan och har för mig att jag tyckte att den var bra. Då skrev han serieromaner som jag inte är intresserad av, men som romanförfattare är han spännande och jag ska läsa mer. Jag brukar vilja kunna känna sympati för personer i böcker för att bli engagerad, men Bromander skriver om obehagliga personer på ett sätt så att man ändå förstår vad det är som driver dem och gör dem intressanta. Den här romanen om en man som hamnar snett och börjar trolla på nätet som hobby är otäck och fascinerande. Vi får följa honom från 2007 till 2015. 


Joel börjar trolla på nätet för att fördriva tiden och provocera. Han blir snabbt duktigare och mer insatt och blir extrem högeraktivist. Han tappar kontakten med sin mamma som är feminist och medlem i Fi och pappan som under hans uppväxt försökt skärpa till sig med ojämna mellanrum men har gått ned sig i missbruk. Joel åker till Thailand och träffar thailändskan Sunee och blir för första gången i livet kär, men kärleken är komplicerad. 



Vän av ordning - Henrik Bromander - inbunden (9789173895132) | Adlibris Bokhandel

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

lite udda bok verker det som

Ylva said...

Hannele. Ja, den är speciell.