Saturday, August 14, 2021

Fjällvandring åt helvete

 Utläst 210814: Fjällvandring åt helvete av Are Kalvö


Jag fick tips om roliga böcker här: https://www.selmastories.se/artikel/8-bocker-som-far-dig-att-grata-av-skratt/ Are Kalvö hade jag inte hört talas om innan, men detta lät lovande så jag lånade den. Författaren är i min ålder, född 1969, och är liksom jag oförstående inför folk som tycker att det är så fantastiskt i naturen. Jag känner igen mig i så mycket av det han skriver; den enda gång jag har fjällvandrat förstod jag inte tjusningen i att stå uppe på ett fjäll där min dåvarande pojkvän njöt av friheten och jag inte alls kände den där jag vandrade med 15 kg på ryggen, och då hade jag ändå den lättaste packningen i sällskapet. I Norge har det eskalerat med fjällfascinationen och då kom denna bok ut före pandemin... Kalvö är en av Norges stora komiker och detta gör att boken är väldigt rolig!


För några år sedan upptäckte komikern Are Kalvö att han tappat alla sina vänner till naturen. Varenda en har minst en bild av sig själva på ett fjäll på Facebook, ofta med armarna lyfta över huvudet. Vanliga människor som brukade vara roliga, som han hängt med på krogen, verkar inte längre göra något annat än att vara ute i naturen och pratar bara om det fantastiska i att gå på tur. För att försöka förstå dem och kanske själv känna lyckan beger han sig ut med Dokumentationsansvarig (hans sambo) i fjällen och märker snabbt att alla fjällmänniskor ljuger! De säger ALLTID att en etapp är lätt, oavsett hur svår och farlig den är. 


https://www.adlibris.com/se/bok/fjallvandring-at-helvete-en-norrmans-motvilliga-forsok-att-lara-sig-att-alska-naturen-9789100174767

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

lite nyfiken, barnbarnet har fjällvandrat nu en vecka i Norge.

Ylva said...

Hannele. Den tycker jag att du ska läsa.