Sunday, May 30, 2021

Konferensen

 Utläst 210528: Konferensen av Mats Strandberg


Det här blev inte så bra. Jag brukar tycka om Strandbergs personporträtt och kan stå ut med ganska mycket orealistiska inslag, men i denna bok är det inte övernaturligt utan här har han gått för mycket mot skräck och äckel. Eftersom jag är kommunanställd tänkte jag att det kunde bli kul med igenkänning av en konferens med en avdelning från kommunen, men det blev mest tråkigt. Exploateringsavdelningen engagerar mig inte alls och människorna känns inte intressanta. I första halvan av boken händer det inte särskilt mycket och det räcker inte med att man får veta vad personerna har för kopplingar till varandra. Jag tycker inte att det blir så spännande utan mest bara äckligt med blod och splatter. 

En grupp från kommunens exploateringsenhet ska åka på konferens till stugbyn Kolarsjön. Det ska handla om ett projekt om ett nytt köpcenter som ska byggas och personalen är inte överens. Det är många motstridiga åsikter och stämningen är infekterad. Någon utifrån håller koll på gänget och är ute efter att döda alla och konferensdeltagarna sätts på hårda prov och när det verkligen gäller får man försöka hålla ihop även med dem man inte är vän med för att överleva. 


https://www.adlibris.com/se/bok/konferensen-9789113081533


No comments: