Monday, May 24, 2021

Bladet från munnen

 Utläst 210523: Bladet från munnen av Elsie Johansson

Elsie Johansson är en av mina favoritförfattare och detta blir troligen den sista boken av henne för hon är nittio år. Hon har gjort ett slags avslutning och sammanfattning av sitt författarskap med berättelser och betraktelser som hon vill få ur sig. Tyvärr tycker jag inte att det fungerar så bra, då jag dels gillar henne mest i romanform, dels för att det blir lite tjatigt med upprepningar. Hon säger sig ha velat skriva särskilt om två ämnen; sex och religion. Det är fiktion; hälften sanning, hälften dikt, så mycket kommer från hennes eget liv får man förmoda. Jag tycker att det blir osammanhängande med små berättelser, längre historier, samtal och dikter i en märklig blandning utan någon röd tråd. Språket är njutbart och det är synd att hennes tankar inte räckte till en hel roman. Om det inte vore för att det var en bok av Elsie Johansson hade jag inte läst den. 


Denna berättelse- och samtalsbok handlar om att våga berätta obekväma saker, att prata om skamfyllda relationer och svåra människoöden. Nu när författaren är nittio år och känner att hennes tid börjar ta slut vill hon dela med sig av saker som hon funderat över. Hennes man är en välsignelse, men hon försöker låta bli att drabba honom med sina märkliga drömmar och petitesser och väljer att i stället skriva om dem. 



Bladet från munnen - Elsie Johansson - inbunden (9789100188184) | Adlibris Bokhandel


2 comments:

Hanneles bokparadis said...

läst en del av Elsie Johansson, en klok 90-åring

Ylva said...

Hannele. Mycket klok, mycket vackert språk!