Thursday, April 29, 2021

Jag kan ha fel

 Utläst 210427: Jag kan ha fel och andra visdomar från mitt liv som buddhistmunk av Björn Natthiko Lindeblad. Caroline Bankler och Navid Modiri


Det här är en biografi om Lindeblad som haft stor hjälp av sina vänner Bankler och Modiri att skriva. En del av innehållet har varit med i Framgångspodden samt radioprogrammen Sommar i P1 och Tankar för dagen. Det  är för det mesta välformulerat förutom att de ibland hoppar mellan presens och imperfekt utan anledning. Jag läser helst romaner, men ibland biografier och har hört mycket gott om denna. Även fast jag är ointresserad av religion fastnade jag för Björns fantastiska liv med helomvändningen från att ha varit framgångsrik ekonom till att leva som buddhistmunk i sjutton år för att sedan avkåpa sig, som det heter, flytta hem till Sverige och träffa en fru. Tyvärr är han obotligt sjuk i ALS men har försonats med tanken att han snart ska dö. 


Jag har tröttnat lite på hjälpböcker, för råden funkar sällan för mig, men det här är något helt annat. Han är ödmjuk och påstår inte att han har alla svar. Buddhistmunklivet är en mardröm för mig; de går upp kl.3 på natten och är vakna ända till kl.21 och ibland senare, får bara äta en gång om dagen, får inte välja vem de ska bo ihop med utan blir sammanförda med någon och flyttar till en ny hydda var tredje månad... Jag är en dålig människa som inte har tålamod och måste ha fasta rutiner och planer och veta vad som ska hända, men jag skyller det på att jag är bipolär light. En viktig sak som jag ska försöka tänka på är ändå ett citat från en klok munk; "du kommer att få veta det du behöver veta när du behöver veta det". Allt kan inte planeras, det är inget fel med planering men livet är mycket lättare om man kan ändra sig. 


Björn fick sitt buddhistnamn Natthiko när han var skogsmunk i Thailand. Han var en ung och framgångsrik ekonom på ett företag i Spanien när det plötsligt tog stopp och han inte ville leva det livet längre. Då beslöt han sig för att flytta till Thailand och bli buddhistmunk och sedan levde han sjutton år som munk på olika kloster. Det lärde honom mycket om livet och vad som är viktigt, men när han kände att han var färdig med munklivet och flyttade hem till sina föräldrar i Sverige gick han in i en djup depression och hade mycket svårt att skapa sig ett nytt liv. Till slut kom han på att han kan föreläsa och leda meditationskurser och han har träffat en kvinna som han lever med. Han är mycket sjuk i ALS och den sista tiden ska hans fru ta hand om honom. 




Jag kan ha fel och andra visdomar från mitt liv som buddhistmunk - Björn Natthiko Lindeblad, Caroline Bankler, Navid Modiri - inbunden (9789178871865) | Adlibris Bokhandel

No comments: