Tuesday, April 13, 2021

Fågelburen

 Utläst 210412: Fågelburen av Lisa Jewell

Jag har läst något av Jewell för länge sedan och tänker mig henne som en chicklitförfattare, men det här är en mörk familjehistoria. Det är lättläst men inte någon sockersöt kärleksroman och ibland mår jag nästan illa av skildringen av huset som förstörs mer och mer av mammans maniska samlande. Vi har läst romanen till en bokcirkel och det ska bli intressant att höra vad de andra tycker. Den sätter igång tankar om familjer och släktband och hur mycket man ska acceptera innan man bryter kontakten. 


De fyra syskonen Bird, Megan, Bethan, Rory och Rhys, växer upp i en idyll. Familjen bor i ett vackert gammalt hus i en mysig by i engelska Cotswolds. Mamma Lorelei är en färgstark person som är besatt av vackra saker; gnistrande folie, söta prydnader, regnbågar... Men någonstans spårar det ur och hon kan inte slänga något för varenda sak bär på minnen. Hon fyller hela huset så att det blir omöjligt att bo där. En påsk drabbas familjen av en oerhörd tragedi och syskonen försvinner åt olika håll. En begravning får dem att återvända hem och flera familjehemligheter dyker upp. 



Fågelburen - Lisa Jewell - pocket (9789187343346) | Adlibris Bokhandel

1 comment:

Hanneles bokparadis said...

den här boken handlar om mig... delvis; jag har också fyra barn, samlar på saker (och böcker), gillar regnbågar, har "tvingat" mina barn till äggjakt i trädgården på påskdagen... men inte sparat folien på äggen. Jag har hängt upp barnens teckningar, sparat deras saker. Även en rosa begravning skulle jag kunna tänka mig...