Tuesday, February 23, 2021

Till alla killar jag har gillat

 Utläst 210223: Till alla killar jag har gillat av Jenny Han


Det här är första delen i en trilogi, en ungdomsroman som blivit filmad för Netflix. Det är en fin amerikansk ungdomsskildring om kärlek och vänskap. Jag vet inte riktigt vad asiater har för status i USA men personligen tycker jag ofta att barn med föräldrar från olika länder är söta. Huvudpersonen Lara Jean har en amerikansk pappa och en koreansk mamma som är död. Pappan är ensam med de tre döttrarna och äldsta systern Margot är den som har tagit hand om hemmet innan, men nu ska hon flytta till Skottland och studera. Boken är lättläst, men inte förutsägbar som jag trodde, och jag är glad att det finns flera böcker i serien och dessutom en till serie som heter Sommaren jag blev vacker

Lara Jean har skrivit kärleksbrev som hon aldrig skickat till de killar hon varit kär i. Det är fem brev som ligger i hattasken hon fått av mamma, som ingen annan skulle få läsa, men så en dag får hon veta att de skickats iväg! Ett brev har kommit fram till Josh, grannkillen som är tillsammans med hennes syster Margot! Det är fruktansvärt pinsamt och hur ska hon nu kunna träffa Josh, som brukar umgås med hela familjen. Lara Jean har aldrig haft någon pojkvän, det viktigaste är systrarna och deras gemenskap, och hon är helt vilsen nu när killarna hon varit intresserad av fått veta det när hon inte längre har känslor för dem. Allt blir väldigt komplicerat. 


https://www.adlibris.com/se/bok/till-alla-killar-jag-har-gillat-9789187879432

No comments: