Wednesday, February 10, 2021

Fröken Island

Utläst 210209: Fröken Island av Audur Ava Ólafsdóttir


Jag tycker om att läsa nordiska författare och har bott på Island ett halvår så det var kul för mig att läsa denna roman. Mitt år som utbytesstudent i Höfn 1992 avbröts efter ett halvår, och jag har tyvärr glömt bort det mesta av isländskan men jag kan uttala alla namn i boken. Jag läser sakta och hör orden inne i huvudet och det är roligt med isländskan. Audur är född 1958 och är en av Islands mera kända nutidsförfattare, men jag har inte läst henne förut. Den här boken är mycket bra, med ett annorlunda tema, och jag blir upprörd över hur unga kvinnor behandlades på sextiotalet, men mitt i all misär är boken även rolig.


Det är 1963 och Hekla är en ung kvinna som vuxit upp i en by på nordvästra Island. Hon bestämmer sig för att flytta till Reyjakvik och bli författare, men det är inte lätt som kvinna. Island är känt för att ha många författare men vid den här tiden är det en grupp män som har lagt beslag på kulturscenen där de håller varandra om ryggen. Hekla har en homosexuell vän som också kämpar med att bli accepterad under en tid när homosexualitet anses sjukligt och lika olagligt som pedofili. Hekla tar jobb som servitris på Hotel Borg där männen ofta tafsar på kvinnorna och en man förföljer henne och tjatar om att hon borde ställa upp i skönhetstävlingen Fröken Island. 



https://www.adlibris.com/se/bok/froken-island-9789176811818

No comments: