Monday, February 08, 2021

Jag hade så mycket

 Utläst 210207: Jag hade så mycket av Trude Marstein

En kompis tipsade mig om denna och det var tur, för oftast vill jag inte läsa så tjocka böcker som denna på 460 sidor. Men jag tycker om att läsa nordiska författare och den är lättläst. Ibland har jag svårt att minnas i vilken tid vi befinner oss, men annars är det kul med det annorlunda greppet att hoppa några år framåt för varje kapitel. 

Det är fullt med träffsäkra beskrivningar som av systern Elise: Det är ju helt enkelt sådant som händer, säger hon och kanske är det något Elise skulle kunna säga om allt. Det är vanligt att ett embryo inte utvecklas utan stöts bort. Det är vanligt att en sjuttio år gammal man får en hjärtinfarkt och dör. När mamma dör sa hon: "Ju äldre man blir desto lättare är det att försonas med att bli föräldralös". (Sid.445) Trots att det är vardagliga händelser blir det aldrig långtråkigt, men jag blir tokig på hur huvudpersonen ställer till det för sig ibland! Författaren är född 1973 och bor i Oslo. Hon har tilldelats flera litterära priser, till exempel P O Enquists pris 2007. 

Monika är vilsen, hon vet inte riktigt vad hon vill. Hon är tretton år 1973 och på somrarna har de moster Liv och kusin Halvor på besök. Moster Liv är en viktig person för Monika och det är lättare att prata med henne än med mamma. 1980 får hon sitt hjärta krossat för första gången och då går hon hem till moster Liv och gråter ut. 1983 har hon ett förhållande med en gift man. 



No comments: