Monday, January 27, 2020

Mitt storslagna liv

Utläst 200123: Mitt storslagna liv av Jenny Jägerfeld


Nu läste jag en barnbok om en tolvåring för att den handlar om den lilla orten Skärblacka utanför Norrköping, som min pappa kommer ifrån. Författaren kommer också därifrån och mina farföräldrar bodde på samma gata som familjen Jägerfeld. Boken var Augustnominerad 2019 och är rolig. Jag tycker om den lustiga familjen där bara mamman är normal. Huvudpersonen Sigge skelar och har svårt att passa in, lillasyster Majken skriker i stället för att prata, lillasyster Bobo pratar däremot nästan inte alls och mormor går omkring i galet mönstrade kläder och bor i ett hus fullt med uppstoppade djur. Jägerfeld är psykolog och är duktig på att beskriva olika personligheter.


Sigge flyttar med mamma och småsystrarna från Stockholm till Skärblacka där de ska bo hos mormor på hennes hotell The Royal Grand Golden Hotell Skärblacka. Mormor är engelsk och allt med henne är stort och glittrigt. Sigge hade inga kompisar i Stockholm, men tänker att han har chans att göra en nystart nu. På 59 dagar ska han försöka bli populär så att det blir bra när han börjar i sexan till hösten. Men hur ska det gå till? Det största problemet är att han skelar och ser ut att vara dum i huvudet, så han låter håret hänga ned över ena ögat.


Mitt storslagna liv
https://www.adlibris.com/se/bok/mitt-storslagna-liv-9789129714036

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

får se om jag ramlar på denna på biblioteket

Ylva said...

Hannele. Om du går till barnavdelningen Hcg så är det stor chans.