Wednesday, January 29, 2020

Fika är livet

Utläst 200129: Fika är livet av Linda Hansson


Det är inte meningen att man ska sträckläsa en receptbok, men nu gjorde jag faktiskt det! Rättare sagt, jag läste allt runt omkring och ingredienserna. Hansson vann Hela Sverige bakar 2019 och är från Ljungby (byn Rataryd) och har öppnat sitt egna bageri Baket här. Hon och jag har lite olika uppfattning om vad som är enkelt och jag som aldrig bakar kommer inte plötsligt att börja tokbaka nu, men jag har kopierat ett par recept på kladdkakor som jag funderar på att göra någon gång.


Boken är full med vackra bilder på alla goda skapelser. Linda brukar inte baka matbröd utan mest godsaker och jag håller med henne om att Fika är livet! Här finns många av de bakverk hon bakade i TV samlade med gamla klassiker med twist, hennes nära och käras favoritrecept och egna påhitt. Hon är pigg på att piffa upp gamla recept och gärna med en skvätt alkohol. För dem som tycker om att baka är detta en fin inspirationsbok och för sådana som mig, som mest tycker om att äta gott, finns det mycket fint att titta på och drömma om, kanske be någon annan att baka...


Fika är livet : Vinnaren av Hela Sverige bakar 2019
https://www.adlibris.com/se/bok/fika-ar-livet-vinnaren-av-hela-sverige-bakar-2019-9789178870721?campaignId=57fda5bb-404e-45bb-83f8-28a0789114a6

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

sant, men jag har minskat lite på fikat, fick diabetes förra året...

Ylva said...

Åh, nej, diabetes är min mardröm. Hoppas att det går bra med dig.

Hanneles bokparadis said...

(lite tabletter och återhållsam med det söta, äta mest nyttig mat, motion)