Friday, January 17, 2020

Jag var precis som du

Utläst 200117: Jag var precis som du av Negra Efendic´

Det här är en bok som är bearbetad till lättläst av Carina Gabrielsson Edling för lättlästförlaget Vilja. Den är 174 sidor lång. Jag tycker att den passar både för svenskar och nysvenskar och är nyfiken på att läsa originalet. Det är intressant att höra om hur det kan vara att komma till ett nytt land som Negra gjorde när hon var tolv år och flydde från kriget i Bosnien till Sverige.

Negras bror Jusuf gör lumpen i Serbien och vill komma hem för han är rädd för att bli utskickad i krig. Familjen fortsätter att säga att han är 17,5 år ända tills han blir 22 och de blir också mer och mer oroliga. Det börjar hända saker i den lilla byn. De får höra att det är oroligheter på andra sidan floden och kriget kommer närmare och närmare. Föräldrarna vill inte fly, de har ju inte gjort något fel, men de skickar iväg Negra till hennes morbror i Kroatien. Sedan kommer resten av familjen efter och de bestämmer sig för att fly till Sverige där mamman har en släkting.

Jag var precis som du

https://www.adlibris.com/se/bok/jag-var-precis-som-du-9789127152786

Jag hittar bara omslaget till originalversionen, men den ser likadan ut som den lättlästa.

No comments: