Tuesday, January 07, 2020

Amerikanskt

Utläst 191230: Amerikanskt av Ester Blenda Nordström


År 2019 läste jag 73 böcker och under hela decenniet blev det 803 stycken. Det tycker jag är ett bra genomsnitt. Förra året läste jag bland annat Anna Karenina som tog ett halvår nästan och drog ned snittet, samtidigt som jag läste andra böcker också, men även en del lättlästa böcker från LL-förlaget och oftast läser jag böcker på max 500 sidor.


Ester Blenda Nordström är en mycket fascinerande kvinna och jag tyckte mycket om biografin om henne, Ett jävla solsken av Fatima Bremmer. Särskilt intressant är det för oss i Ljungby eftersom hon har bott i byn Lagan. Amerikanskt är en reportagebok om Nordströms resa i USA 1922. Liksom hennes första reportagebok En piga bland pigor, som hon skrev efter att ha tagit plats som piga på en gård, är det här en undersökande bok om hur det var att resa till USA som tredjeklasspassagerare. Inte helt enkelt för en kvinna på den tiden. Hon reste runt i landet och talade med såväl amerikaner som svenska invandrare och återger ofta samtalen på härlig dialekt.


Amerikanskt
https://www.adlibris.com/se/bok/amerikanskt-9789177424222

No comments: