Monday, May 27, 2019

Nu bränner vi ner huset, sen tar vi lunch

Utläst 190526: Nu bränner vi ner huset, sen tar vi lunch av Jonas Walldow


Det här var roligt! Först tänkte jag att det blev lite orättvist att läsa denna direkt efter Folk med ångest av Fredrik Backman för att den kändes för lik i stilen med absurd humor och för att jag gillar Backman väldigt mycket. I början var det lite jobbigt för att jag tyckte att författaren försöker vara rolig hela tiden och att det blev för mycket, men efter ett tag vande jag mig vid skrivsättet och blev dessutom nyfiken på huvudpersonen trots att han inte är särskilt sympatisk. Jag måste inte gilla alla personer, men jag vill känna något för dem och här blir det intressant för han träffar på så många oerhört illvilliga personer så att man förstår varför han reagerar och handlar som han gör.


Det är nog kul för äkta Grännabor att läsa om sin lilla stad, trots att den inte alltid är så smickrande beskriven. Jag skulle tycka det i alla fall, om jag kände till staden bättre. Nu funderar jag lite på vad som är på riktigt, släkten Brahe finns i alla fall. Walldow är uppvuxen i Gränna, utbildad skådespelare, har arbetat som copywriter och haft ett polkagriskokeri i Stockholm. Detta är hans debutroman.


Norén har varit en oerhört erkänd och stor konstnär men är på väg nedåt. Han har bokstavligen blivit utsparkad av sin sambo och vet inte riktigt vad han ska ta sig till. När hans pappa dör bestämmer han sig för att han ska åka tillbaka till Gränna, där han inte varit på tjugo år, och begrava honom. Hemma i Gränna finns det mycket som är ouppklarat. Till exempel om någon mördat Malin, kompisen som han hittade drunknad i Vättern. Hans gamla vänner Lisa, Mattias och Jon blir både glada och upprörda, för att han bara stack och inte har hört av sig förrän nu, när de ses igen. De har mycket att reda ut!


Nu bränner vi ner huset, sen tar vi lunch
https://www.adlibris.com/se/bok/nu-branner-vi-ner-huset-sen-tar-vi-lunch-9789176970973


Tack till Hoi förlag för recensionsexemplaret!

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

verkar lagom knasig

Ylva said...

Om man gillar knasigt så är det kul!