Thursday, May 09, 2019

Glöm mig

Utläst 190507: Glöm mig av Alex Schulman




Jag läste nyligen Schulmans nya bok Bränn alla mina brev som handlar om hans morföräldrar och var säker på att jag läst denna,  men det hade jag inte. Denna bok handlar om hans mamma Lisette och hennes alkoholism. Det är knappt möjligt att ge ut en sådan här bok om en levande människa och ibland funderar jag på om det är rätt att lämna ut en person så här efter hennes död, men det är kärleksfullt gjort så jag hoppas att övrig släkt inte tar illa vid sig. Schulman är en skicklig författare och har ett fantastiskt gott minne, så det är mycket intressant att läsa om hans uppväxt i en dysfunktionell familj.




Alex och hans bror Calle är på väg till familjens sommartorp i Värmland. Där sitter deras mamma och är på väg att supa ihjäl sig. De har fått höra från sin bror Niklas som varit där att hon varit otrevlig mot hans barn och därför har de rest från stugan tidigare än vad de tänkt. Alex har retat upp mamman genom att prata om hennes alkoholism som över huvud taget inte har fått nämnas under trettio år, så honom vill hon inte ens prata med. Han har kontaktat ett behandlingshem i hemlighet och hoppas på ett underverk, men först måste mamma själv erkänna att hon har ett problem och vilja bli behandlad.


Glöm mig


https://www.adlibris.com/se/bok/glom-mig-9789188171887?campaignId=3d72e7c0-9431-41bd-9517-4727e02c257d

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

tyckte mycket denna, lång väg till försoning.

Ylva said...

Hannele. Ja, den är fin och rörande!