Monday, May 13, 2019

Besökaren

Utläst 190511: Besökaren av Cannie Möller


Jag ska egentligen inte läsa spänningsromaner för jag är för lättpåverkad! Jag kan inte skilja på verklighet och fiktion utan tar med mig romanen och blir orolig, särskilt när jag har svårt att somna eller när jag drömmer otäckt, precis som huvudpersonen Rebecka! Jag brukar undvika deckare och böcker som verkar för läskiga, men denna var jag nyfiken på eftersom jag läst första delen Lifterskan. Det här är en fristående fortsättning. Möller har tidigare skrivit ungdomsböcker och arbetat som skådespelerska och pjäsförfattare och hon är mycket skicklig på att beskriva saker dramatiskt. Romanen är väldigt spännande och obehaglig och jag rekommenderar den till dem som gillar det. Jag tycker ju att den är bra, men mår dåligt av att läsa sådant här.


Rebecka har fått i uppdrag att teckna ett bokomslag till en obehaglig berättelse. Egentligen borde hon tackat nej, eftersom hon vet att hon går upp för mycket i jobbet och har svårt att skilja det från verkligheten, men det är en uppföljare och förlaget vill gärna ha samma illustratör igen. Det är snart midsommar och hon och maken Hugo ser fram emot att få hem båda de vuxna barnen Johan och Manja, som de inte träffat på länge efter att båda bott utomlands, men tillvaron trasslar till sig. Det bor en man i skogen som förföljer Rebecka och lägger obehagliga presenter i deras brevlåda och när en ung kvinna som nyss fött barn dyker upp i hennes liv undrar hon var hon kommer ifrån, det är ju inte möjligt att flickan på hennes bokomslag finns på riktigt!


Besökaren
https://www.adlibris.com/se/bok/besokaren-9789176970720


Tack till Hoi förlag för recensionsexemplaret!

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

låter lite läskigt

Ylva said...

Hannele. Ja, det var det verkligen!