Monday, May 20, 2019

Folk med ångest

Utläst 190519: Folk med ångest av Fredrik Backman


Nu har Backman verkligen skrivit något annorlunda mot Björnstadserien, som många frågar honom om när det ska komma en sista del av. Jag väntar också på den för trots att jag är aggressivt ointresserad av sport tycker jag att serien är bra, men jag kan förstå att han behövde en paus från den. Han har brottats med psykiska problem och det här har varit som terapi att skriva. För dem som gillar Backman är detta roligt och sorgligt, i en sådan där blandning som han är så bra på att få till. Ibland går han överstyr med motsatsbeskrivningar av typen "En generation fick skäll för att de inte kunde sitta still och nästa får skäll för att de aldrig rör sig." men jag har överseende med det, för jag tycker så mycket om hans personligheter.


Det som egentligen skulle bli ett rån utvecklade sig till ett gisslandrama. Rånaren som misslyckades med att råna en bank råkade hamna i ett hus där det var lägenhetsvisning. När rånaren kom in med sin pistol trodde de som var på visningen att de skulle bli tagna som gisslan. Här fanns en övertänd mäklare och ett gäng lägenhetsspekulanter. De började prata med varandra och berätta om sina liv, trots att de egentligen bara var där för att titta på lägenheten. Efter några timmar tillsammans kan man komma nära främlingar och berätta de mest privata saker. Dessutom har en bro där en man hoppade för tio år sedan en stor roll för historien.


Folk med ångest
https://www.adlibris.com/se/bok/folk-med-angest-9789137151212

5 comments:

Hanneles bokparadis said...

såg på biblioteket... väntar lite

Ylva said...

Jag tyckte att den var bra, men inte fantastisk.

Hanneles bokparadis said...

lånade boken :)

Ylva said...

Hannele. Då får vi se vad du tycker.

Hanneles bokparadis said...

läst en annan fin kortroman av Backman