Thursday, April 11, 2019

Sebbe sa nej

Utläst 190410: Sebbe sa nej av Niclas Christoffer


Den här romanen påminner mig om Ingen behöver veta av Christina Wahldén, som är bra men som kanske börjar bli föråldrad. Den kom ut 2004 och jag läste den för länge sedan. Kanske borde vi köpa in några ex av denna till skolbiblioteket. Den tar upp den nya samtyckeslagen från 2018 och vikten av att även killar kan bli våldtagna av tjejer. Att man har stånd betyder inte alltid att man vill. Niclas Christoffer är även skådespelare och ståuppare och jag tycker att det är bra att det kommer sådana här böcker av män och att det inte alltid handlar om tjejer som blir våldtagna. Han är även ute på skolor och föreläser om bland annat självkänsla, homosexualitet, näthat och ätstörningar. Boken är inte självupplevd men författaren har pratat med ungdomar som varit med om liknande händelser. Jag tycker att romanen är bra och viktig men att slutet är lite för abrupt; i sista kapitlet knyts hela historien ihop på bara ett par sidor och jag hade velat veta mer om vad som hände sedan.


Sebbe siktar på att bli hockeyproffs. Han flyttar från Lund till Skellefteå, där han inte känner någon, för att gå hockeygymnasiet. Det går bra med hockeyn men sämre med privatlivet. Han förstår inte hur de andra killarna kan supa sig fulla på helgerna, när de har träningar och matcher dagen efter. När han väl testar att dricka rejält mycket en kväll hamnar han i säng med Anna, som visserligen är söt, men det är inte på det sättet han tänkt sig att bli av med oskulden. Han säger emot, men hon slutar inte. Egentligen är han kär i Heve, men han har gjort bort sig för henne så hon vill nog inte träffa honom mer. Att han faktiskt har blivit våldtagen vill han först inte riktigt erkänna. Kan en kille ens bli det, undrar han.


Sebbe sa nej
https://www.adlibris.com/se/bok/sebbe-sa-nej-9789176970843

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

viktig bok, Märta Tikkanen skrev om liknande ämne, men det handlade om kvinnans hämnd mot mannen.

Ylva said...

Tror inte jag läst Tikkanen, det kanske jag borde.

Hanneles bokparadis said...

Män kan inte våldtas 1975 av Tikkanen, sett filmen, boken ska tydligen ges ut igen.