Thursday, April 25, 2019

Mitt hjärta borde slå någon annanstans

Utläst 190424: Mitt hjärta borde slå någon annanstans av Mia Öström


Jag tyckte om Öströms förra bok Vakuum och gillar denna också, men det blir lite orättvist när jag jämför med den förra boken jag läste: Ditt hjärta är mitt, som också handlar om ett hjärta och en tjej som letar efter en familj och är utgiven av Gilla Böcker. Öström kommer från Umeå och det är kul att hon skriver om Norrland. Den här är kanske lite barnslig, men borde funka på högstadiet och gymnasiet, för den handlar om en tjej som slutat nian.


Madeleine är missnöjd. Hon känner inte att hon passar in i sitt liv över huvud taget. Mamma och pappa förväntar sig att hon ska ta över släktgården med korna, men hon hoppas komma in på estetprogrammet med inriktning foto. Efter avslutningen i nian dricker hon en sinnessjukt stark bål, blir full och hamnar på en höskulle med skolans töntigaste kille. Av rädsla att hon ska ha legat med honom (hon minns inte) åker hon in till stan och försöker få tag på ett dagen-efter- p-piller. Dessutom passar hon och hennes kompis Alice på att leta efter den familj som antagligen är hennes. Hon måste ha blivit utbytt på BB, eftersom hon inte känner sig som släkt med sina föräldrar.


Mitt hjärta borde slå någon annanstans
https://www.adlibris.com/se/bok/mitt-hjarta-borde-sla-nagon-annanstans-9789178130702


Tack till Gilla böcker och Lilla Piratförlaget för recensionsexemplaret!

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

verkligen kul med böcker som handlar om andra miljöer.

Ylva said...

Hannele. Jag är från Dalarna så Norrland känns nästan hemma.

Hannele på Hisingen said...

ok, där det finns snö är lite läskigt... svärdottern från Västerbotten är inte helt lycklig i Göteborg.