Wednesday, April 10, 2019

Allt jag fått lära mig

Utläst 190409: Allt jag fått lära mig av Tara Westover


Det här är en helt fantastisk bok, det tycker alla jag vet som läst den och jag kände att jag var tvungen att läsa den när en gammal kollega tipsade om den. Det är en mycket ovanlig biografi om ett fascinerande människoöde. Dessutom är den väldigt välskriven och så är det tyvärr inte alltid med biografier, även om det kan vara nog så spännande liv de handlar om. Westover kommer från en mormonfamilj som lever vid foten av berget Buck Peak i Idaho. Jag kan inte förstå hur det kan förekomma i nästan nutid (Tara är född 1986) att människor i USA inte har födelsebevis, men så är det i denna familj.


Tara växer upp i mormonfamiljen Westover med sina föräldrar och sex syskon. De är helt avskärmade från samhället och hon ser skolbussen köra förbi berget där de bor, men hon åker aldrig med. I stället heter det att hon får undervisning hemma, men den består mest i att hon hjälper till på pappans skrot, ett tungt och farligt jobb. Flera gånger råkar någon i familjen ut för förödande olyckor, ibland livsfarliga, men de anser att det är guds prövningar och åker inte till sjukhus. I stället lindrar mamman såren med salvor och örter. Till slut blir salvorna så kända så att de blir rika på företaget. När tara är 17 börjar hon att studera för första gången. Det är såklart svårt, men hon klarar av det och strävar vidare mot en doktorsexamen mot alla odds. Det här är hennes berättelse om en svår uppväxt med närstående som är psykiskt sjuka och strikt religiösa.


Allt jag fått lära mig
https://www.adlibris.com/se/bok/allt-jag-fatt-lara-mig-9789127150898?campaignId=d798634f-2262-448b-9607-a16e93623321

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

lite nyfiken på denna

Ylva said...

Den är så bra!