Friday, February 23, 2018

NW

Utläst 180221: NW av Zadie Smith


Nej, nu är jag besviken! Smiths debutbok Vita tänder är en av de smartaste böcker jag läst! Jag minns inte vad den handlar om, för jag läste den när den var ny 2001, men vet att det kom en totalt oväntad vändning som jag tyckte var fantastisk! Denna kanske är för smart för mig, för den är tyvärr obegriplig. Det är så synd, för den är väldigt välformulerad och borde intressera mig med Londonmiljön. Nu vet jag inte om jag vill läsa hennes nya Swing Time, den får åtminstone vänta lite.


NW är beteckningen för nordvästra London. Här finns fattiga och rika som i alla städer. Ibland kliver någon över gränsen till den andra sidan. Det här är en berättelse om fyra Londonbor; Leah, Natalie, Felix och Nathan, som försöker komma ifrån stadsdelen Caldwell där de växte upp. Det är inte lätt att ta sig bort från alla fördomar. Leah och Natalie är barndomsvänner som utvecklas åt olika håll.


NW
https://www.adlibris.com/se/e-bok/nw-9789100137441

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

tittade på denna i bokhyllan... oläst ännu.

Ylva said...

Tala om sedan vad du tyckte, om du läser den. Den är urkonstig!