Monday, February 12, 2018

Det handlar om oss

Utläst 180210: Det handlar om oss av Åsa Ringdahl


Det här är en debutroman för ungdomar och jag tycker om skildringen av både hockey- och hästliv trots att jag är ointresserad av båda. Det är komplicerade facktermer som man inte behöver förstå utan snarare finns de där för att man ska se hur olika personerna är och hur svårt det är att föra samman de två världarna. Jag kan ibland bli trött på allt tjafsande och hur ungdomarna retar varandra, men målgruppen tonåringar kanske känner igen sig bättre. Särskilt kul för mig som bor i Ljungby är att hockeylaget Troja finns med! Sist på rad fem.





Johan är en perfekt kille som verkar ha allt. Han är snygg och populär och duktig på hockey. Malin är nyinflyttad till Östersund och mest intresserad av sin häst Bruno och att försöka komma till SM i dressyr. Efter att ha blivit sårad av hockeykillen Filip är en hockeykille det sista hon vill ha. Tills Johan dyker upp i hennes liv med sina vackra ögon och sitt leende som vänder upp och ned på hela hennes tillvaro. Hockeyn och stallet tar lika mycket tid, och ironiskt nog slutar hockeysäsongen samtidigt som hästsäsongen startar på allvar. Det blir fler och fler problem för ungdomarna, särskilt när nästan alla runtomkring skvallrar och ljuger för att förstöra för dem.


Tack till Hoi förlag för recensionsexemplaret!



3 comments:

Hanneles bokparadis said...

tyckte om denna men skulle gärna även läsa om hockeytjejer och hästkillar.

Ylva said...

Hannele. Ja, det hade varit roligt! Jag har läst I kroppen min av Kristian Gidlund, som dog i cancer, och han beskriver sitt hästintresse så fint!

Hanneles bokparadis said...

(den boken kommer jag förmodligen inte läsa)