Monday, February 26, 2018

Krokas

Utläst 180225: Krokas av Elin Olofsson


Jag tyckte jättemycket om Olofssons debut Då tänker jag på Sigrid och det här är hennes fjärde bok som jag också gillar. De där emellan har jag inte kommit mig för att läsa ännu, men det vill jag göra för hon har ett vackert språk och skriver intressanta historier. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger bakom den här romanen men den känns trovärdig. Det är spännande att läsa om en kvinna på 40-talet som inte är riktigt som alla andra. En del kallar henne galen, hon beskriver det som att hon har galopperande hästar i sig som ibland måste ut. Det är svårt att beskriva den här boken utan att avslöja för mycket, för den innehåller flera skickliga överraskningsmoment.


Uli Hartmann är en tysk kvinna från Hamburg. Hon har fått sparken från sitt jobb som hembiträde i Malmö. Det är år 1949 och hon tar tåget till Krokom. Med sig har hon en bunt brev från en Elsa Pettersson. Hon vill veta vad som egentligen hände med Hansi, hennes älskare som deserterade och dog under kriget, så hon letar reda på Elsa som breven är skrivna till. Elsa arbetar i en affär och har en stor hemlighet som hon inte vet vad hon ska göra med. När Uli dyker upp vänder hon upp och ned på hela hennes tillvaro och hon tvingas att ta itu med stora problem.




Krokas


https://www.adlibris.com/se/bok/krokas-9789146234029

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

läst bra om denna

Ylva said...

Ja, det var en lite annorlunda vinkling av efterkrigstiden.