Wednesday, December 30, 2015

Som stjärnor i natten

Utläst 151229: Som stjärnor i natten av Jennifer Niven

Jag är inne i en period när jag läser om ungdomar som dör av olika anledningar. När jag har koncentrationssvårigheter går det bättre att läsa ungdomsböcker än tunga vuxenromaner (håller på med en bok på norska som är på 600 sidor, men den får vila lite nu). Direkt efter den fantastiska Djupa ro kändes språket lite konstlat till en början, men sedan vande jag mig. Huvudpersonerna i den här boken är speciella så det kanske är meningen att de ska prata på ett sätt som vanliga ungdomar inte gör. Det är en otroligt bra bok och jag har inget annat att anmärka på. Författaren har själv varit med om att en kär vän tagit livet av sig och att en nära anhörig dött mindre än ett år efteråt så tankarna om döden är äkta.

Theodore Finch kallas för freak. Han har perioder när han går omkring som en zombie och är vaken men ändå inte. Ibland försvinner han iväg i flera dagar utan att tala om för någon vart han tar vägen. En dag klättrar han upp i skolans klocktorn för att hoppa. Där uppe träffar han Violet Markey, som tidigare varit en av de populära tjejerna och var ihop med den perfekte Ryan. Men efter att hennes syster dog i en bilolycka har hon inte orkat leva sitt vanliga liv utan blivit den ledsna tjejen som inte behöver göra de jobbigaste skoluppgifterna. Uppe i tornet övertalar han henne att gå ned igen. Efteråt skrivs det i skoltidningen att det var Violet som fick Theodore att inte hoppa fast det var tvärtom.

Som stjärnor i natten
http://www.adlibris.com/se/bok/som-stjarnor-i-natten-9789187707131


No comments: