Monday, December 07, 2015

I skuggan av San Siro

Utläst 151206: I skuggan av San Siro av Martin Bengtsson

Det här är inte en bok som jag normalt sett skulle läsa, eftersom jag är fruktansvärt ointresserad av fotboll, men nu har vi haft Martin Bengtsson på skolan på föreläsning och han var så bra! Han har jobbat som journalist och går nu på dramatikutbildning och kan verkligen uttrycka sig både i tal och skrift på ett sätt som är ganska ovanligt. Dessutom har han en historia som är viktig att berätta och boken ingår ofta i utbildningen för idrottsledare.

Martin bestämde sig redan som nioåring för att han skulle bli fotbollsproffs i det italienska laget Milan. Han tränade tre timmar om dagen i många år, och gjorde upp ett schema för att stoppa in fotboll överallt där det bara vara möjligt; bolla på vägen till skolan, träna på raster och ensam på kvällarna förutom själva fotbollsträningen. Som sextonåring blev han upptäckt utanför Örebro och fick träna med Inter, som har samma hemmaplan som Milan; San Siro. Tyvärr byttes fotbollsproffsdrömmen snart mot en mardröm. Spelarna blev skjutsade till träningar och matcher men var annars instängda i huset där de bodde och fick knappt gå ut.

I skuggan av San Siro : från proffsdröm till mardröm

http://www.adlibris.com/se/bok/i-skuggan-av-san-siro-fran-proffsdrom-till-mardrom-9789113060293

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

fotboll har jag spelat en gång i föräldrarmatch mot barnen, ishockey var mer min grej.

Ylva said...

Jag har varken spelat eller sett på TV. En gång gjorde jag två självmål i ishockey på en idrottsdag och sedan gick jag av planen...