Friday, June 26, 2015

Store bror

Utläst 150625: Store bror av Lionel Shriver

Vi måste prata om Kevin som var den första av Shrivers böcker på svenska är en av de bästa böcker jag läst! Nu har jag läst allt av henne, fem romaner, som finns översatt och tyckt om. Jag blir imponerad av hennes sätt att engagera trots att hon skriver om saker jag inte bryr mig om annars, som tennis och snooker. Handlingen i den nya romanen är intressant så den borde få mig att vara fast hela tiden och jag tycker att boken är bra, fram till slutet. Spoilervarning! Den sista delen som är på under tjugo sidor förstör alltihop! Jagpersonen tar liksom tillbaka större delen av historien som om den är ett påhitt och det tycker jag är en förolämpning av läsarna som följt med hela vägen för att se hur det ska gå. Jag vet att det är en roman och vissa inslag kanske är otroliga, men jag köper dem.

Pandora ska hämta sin bror, som hon inte träffat på fyra år, på flygplatsen och han ska hälsa på familjen. Hon känner inte igen honom för hon väntar sig en smal, stilig och framgångsrik jazzpianist och den som dyker upp har förvandlats till ett vandrande fläskberg. Pandora får sakta veta att allt har gått åt skogen för Edison och att han kanske försöker äta ihjäl sig. Det blir inte lätt att ha honom som gäst, framför allt inte för Pandoras man Fletcher som är extremt hälsosam. Slutligen säger Fletcher att Pandora får välja mellan honom och sin bror.

Store bror
http://www.adlibris.com/se/bok/store-bror-9789170377617

No comments: