Monday, October 20, 2014

Sagas bok

Utläst 141017: Sagas bok, en trovärdig historia av Elsie Johansson

Jag blev som så många andra överförtjust i Nancytrilogin och tycker alltid att Johansson är bra. Hon är lika duktig på att beskriva nutiden som hon är på att skriva om hur det var för länge sedan och framför allt gör hon oerhört träffsäkra personporträtt. Jag blev lite orolig när jag läste att denna bok (enligt baksidestexten) "rör sig mellan brutal verklighet och folksagans fantasterier" men hon reder ut det också. Den stora njutningen när jag läser Elsie Johansson ligger i språket, hon behandlar det så vackert!

Saga Modig är en framgångsrik journalist och ses som tuff, men på insidan är hon någon annan. I barndomen var hon med om saker som hon aldrig har förstått och när hon som fyrtioåring är på mammans bodelning blir hon utskälld av en av sina systrar. Saga känner att hon måste ta reda på vem hon är och vad det är för hemligheter som ligger i släkten. Vem är egentligen hennes riktiga pappa? Den som hon alltid trott var hennes far kanske inte var det. Nu är han död, men hon måste ändå få veta hur det ligger till. Kanske de äldre syskonen vet saker som de aldrig berättat för henne.

Sagas bok : en trovärdig historia
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9100140023

2 comments:

Superlille said...

Ja! Den vill jag prova!
/Lillemor

Ylva said...

Elvy Ja, gör det! Jag tycker att den är så fin!