Thursday, October 02, 2014

Britt-Marie var här

Utläst 141001: Britt-Marie var här av Fredrik Backman

Backmans första roman En man som heter Ove blev omåttligt populär och den här boken påminner om den på många sätt; huvudpersonen är en äldre missförstådd och ensam människa. Den är liksom hans tidigare böcker (förutom Saker min son behöver veta om världen, som är mer som en krönikesamling) både rolig och sorglig. Jag undrar vad som hänt eftersom denna är utgiven på ett annat förlag än hans tidigare böcker som kommit ut på Forum och Månpocket. Partners in stories är ett nytt namn för mig.

Ibland blir det tjatigt med upprepningar som att Britt-Marie minsann inte har några fördomar, men när jag kan bortse från det så är det mestadels läsning som lockar vidare och griper tag i mig. Ibland gråter jag faktiskt, för han har så fina karaktärer. De är lite otroliga, ofta vanliga -fast inte i skönlitteraturen där man sällan stöter på 63-åriga hemmafruar som för första gången går till arbetsförmedlingen, synskadade före detta fotbollsspelare, rullstolsburna alkoholister och barn som behöver en fotbollstränare. Det är också annorlunda att läsa om ett litet samhälle där allt har lagts ned och som alla vill bort ifrån. Jag är väldigt ointresserad av fotboll men står ut med det i den här historien eftersom den handlar om Britt-Marie, som verkligen inte vet något om sporten.

Britt-Marie är en civiliserad människa som äter middag klockan sex, har besticklådan välorganiserad (gaffel, kniv, sked) och torkar fönstren med fönstertvättmedlet Faxin. Allt detta eftersom hon inte är ett djur. Hon lämnar sitt gamla liv och äktenskap efter fyrtio år som hemmafru och inser att hon behöver ett jobb. Det enda som finns att få är tre veckor som fastighetsskötare i Borg, ett litet samhälle där allt är nedlagt utom pizzerian. Fritidsgården som hon ska arbeta på ska också läggas ned, det är bara det att det inte hunnits med. Barnen i Borg spelar fotboll och behöver en tränare. De är så desperata att de tycker att Britt-Marie är deras enda alternativ. Och Britt-Marie vill att någon ska veta att hon finns.

Britt-Marie var här
http://www.adlibris.com/se/bok/britt-marie-var-har-9789198182002

2 comments:

Lotten said...

JAg var förvånad över att jag kunde gilla en bok om fotboll när jag är så ointresserad av fotboll ;-)

Ylva said...

Lotten. Ja, så kan det bli ibland, som när jag läste basketböcker av Niklas Krog.