Friday, October 31, 2014

En fransk curry

Utläst 141030: En fransk curry av Richard C.Morais

Jag är väldigt ointresserad av matlagning och tycker mest om socker, fett, vitt mjöl, blodigt kött och annat onyttigt. Curry hatar jag, och jag gillar inte kryddig mat, grönsaker och komplicerade saker som serveras på fina restauranger. Det här borde således inte alls vara en bok för mig som inte äter varken indiskt eller franskt. Men jag tyckte mycket om filmen 100 steg från Bombay till Paris och blev nyfiken på boken (som är helt annorlunda mot filmen). Inte för att jag blir frestad att äta särskilt mycket ur boken, men det är ändå fascinerande med alla beskrivningar om mat och jag läser gärna om huvudpersonen Hassan och hans väg från Bombay till Paris och Michelinstjärnorna.

Familjen Haji startar en restaurang i Bombay men tvingas att fly från Indien efter att ha blivit trakasserade. Först flyttar de till London och sedan vidare till den franska byn Lumière. Där öppnar de en ny restaurang men på andra sidan gatan ligger det redan en lyxkrog. Madame Mallory som driver den blir fullständigt rasande över de respektlösa indierna och deras smaklösa restaurang med många lampor och hög musik. Hon gör allt för att stoppa dem.

En fransk curry : 100 steg från Bombay till Paris
http://www.adlibris.com/se/bok/en-fransk-curry-100-steg-fran-bombay-till-paris-9789175470573

No comments: