Sunday, October 26, 2014

Norrsken

Utläst 141026: Norrsken av Frida Skybäck

Jag fick ett trevligt mail från Frida som undrade om jag ville ha ett recensionsexemplar av hennes bok som nu släppts i pocket och det tackade jag ja till. Annars brukar jag inte vara så intresserad av att läsa historiska böcker om överklass, om det inte är klassiska Jane Austen och liknande, men jag tänkte att jag kan testa. Jag läser gärna svenska romaner om hur det var här förr, men då brukar det handla om fattiga människor. Till exempel älskade jag Nancyserien av Elsie Johansson och Sågverksungenböckerna av Vibeke Olsson.

Jag är inte särskilt kunnig i historia men tycker att det här känns trovärdigt. Skybäck är historielärare och påläst. Jag trodde att jag visste hur det skulle gå men jag hade fel och det tog hundra sidor in i boken innan jag förstod en viktig sak. Författaren är duktig på att beskriva människor och händelser så att det blir spännande. Kapitlen växlar mellan 1846 och tillbakablickar från 1845 på ett skickligt sätt.

Cecilia Stiernfors kommer hem till familjen på herrgården Rosenlund efter en lång tids frånvaro. Hon är en annan människa nu. Det förfärliga och oförlåtliga hon gjort är det bara hon och hennes föräldrar som känner till. Hon får inte längre umgås med sina yngre syskon. I stället sitter hon ofta ensam och skriver och drömmer om att bli författare. Föräldrarna vill gifta bort henne med adelsmannen Jacques Rousseau men hon är inte intresserad av honom. Det går inte att glömma hennes gamla kärlek Ludvig som bara försvann. Hon vet inte var han är och om han fortfarande älskar henne. Om han gör det borde han ha hört av sig.

Norrsken
http://www.adlibris.com/se/bok/norrsken-9789175033587

No comments: