Wednesday, September 18, 2013

Morantologi

Utläst 130918: Morantologi av Caitlin Moran

Jag tyckte mycket om boken Konsten att vara kvinna och jag känner igen sättet att skriva på i denna. Det här är en krönikesamling och man kan bli lite mätt om man läser många kapitel på en gång, men hon är en väldigt rolig människa, Caitlin! Jag stör mig lite på språket ibland och förstår att man egentligen borde läsa den på engelska för de svenska slanguttrycken känns konstiga, men jag är för lat för att läsa på andra språk än svenska, norska och danska så jag får stå ut med det.

Caitlin är journalist och har fått träffa en massa kändisar och det tycker jag är spännande. Särskilt när hon beskriver hur hon gör bort sig för dem; hon blir försenad till intervjun med Lady Gaga och frågar Paul McCartney hur han skulle reagera om hans ansikte förstördes i en olycka... Hon skriver även om TV-program som Downton Abbey och Sherlock. Hon skriver om homosexuella, politiker, Michael Jacksons begravning och det viktiga med bibliotek och här klappar så klart mitt hjärta lite extra.

Morantologi
http://www.adlibris.com/se/bok/morantologi-9789100135201

2 comments:

Caroline - Bland böcker said...

Jag hade bestämt mig för att läsa "Konsten att vara kvinna", men det har visst inte blivit av ännu. Funderar på att läsa den här också :)

Ylva said...

Caroline. Läs Konsten att vara kvinna först. Den är lite mer allvarlig.