Sunday, September 08, 2013

Kodnamn Verity

Utläst 130906: Kodnamn Verity av Elizabeth Wein

Det här blev lite för mycket krig för mig, men jag tycker om att läsa om vänskapen mellan de unga kvinnorna Maddie och Queenie. Wein har flygcertifikat och man märker att hon vet mycket om flygning. Vår granne har också flygcertifikat och om vi får flyga med honom någon gång kanske jag kan använda något av det jag lärt mig om flygplan i den här boken. Historien är påhittad men realistisk.

År 1943 arresteras en kvinnlig brittisk agent av Gestapo i Frankrike som är ockuperat av nazisterna. Hon blir torterad och går med på att skriva ned sin berättelse och avslöja hemliga koder. Något hon låtsas göra, men ger ut påhittade koder. Hon skriver ned sin historia om vänskapen med piloten Maddie som är en av få kvinnliga flygare.

Kodnamn Verity
http://www.adlibris.com/se/bok/kodnamn-verity-9789186634452

No comments: